Extraescolar d’escacs
Els escacs són un joc de lògica i estratègia que aconsegueix entretenir tots els públics. Amb aquesta extraescolar, els nens i nenes a més d’estimular la capacitat d’anàlisi, agiliten el seu sistema cognitiu i poden anticipar els moviments del contrincant.
Es juga per parelles, cosa que els ajuda a aprendre la importància d’acceptar i respectar les regles del joc i, sobretot, respectar el company. Aquest joc fomenta la concentració, ja que la dinàmica implica estar atent als moviments que fa el contrincant i anticipar-s’hi.
OBJECTIUS
- Fomentar en l’alumne hàbits intel·lectuals que li permetin tenir un raonament efectiu per resoldre els problemes que se li plantegin a qualsevol àrea.
- Aconseguir a través de la pràctica del joc el desenvolupament de la confiança, el control i el caràcter de l’alumne.
- Comprendre el desenvolupament del joc posant en pràctica les tècniques i les estratègies.
- Conèixer i respectar el contrincant.
- Desenvolupar el pensament lògic i matemàtic.
METODOLOGIA
Crearem grups d’alumnes en funció dels seus coneixements i edats, tractant que tots els alumnes d’un mateix grup de joc tinguin aproximadament el mateix nivell de joc per assegurar la qualitat de les lliçons.
Durant els primers dies del curs, el mestre prestarà atenció al nivell de joc de cada alumne per formar parelles de contrincants que afavoreixin l’aprenentatge comú.
Començarem aprenent o repassant les normes bàsiques del joc per avançar amb estratègies concretes i posant-les en pràctica en campionats que organitzarem.
Amb aquestes competicions fomentarem el respecte pel contrincant alhora que practiquem i anem millorant a poc a poc.
Els alumnes no només han de sentir-se estimulats pels escacs, sinó també han d’aprendre a relacionar-se equilibradament i constructivament amb els altres companys, comportant-se amb respecte i de manera solidària, rebutjant discriminacions.
BENEFICIS DELS ESCACS
Els escacs posseeixen totes les qualitats per esdevenir una excel·lent eina pedagògica, intel·lectual, esportiva, lúdica, social i sanitària.
Estan reconeguts com a esport, però a diferència d’altres més convencionals, els escacs desenvolupen i potencien continguts i valors de tipus educatiu, lògic, psicològic i sociològic, entre d’altres, en les persones que el practiquen.
A més, s’ensenyen jugant, amb els grans beneficis que la llibertat d’un joc atorga.
Beneficis en l’àmbit intel·lectual
- Milloren la concentració – Raonament lògic
- Augmenten el quocient intel·lectual
- Potencien la memòria – Mantenen en forma el cervell
- Ajuden en la resolució de problemes – Saber i fer
- Els escacs com a reforç del coneixement històric
- Els escacs com a reforç del coneixement informàtic
Beneficis en l’àmbit personal
- Milloren la creativitat
- Augmenten el poder de presa de decisions
- Milloren el pensament crític
- Ensenyen a planificar i a fer previsions
- Milloren la capacitat ètica
- Milloren l’àrea competitiva i motivacional
Beneficis en l’àmbit social
Els escacs reuneixen les qualitats d’un esport:
- Ajuden a forjar el caràcter
- Ajuden a acostumar-se a la idea de la victòria i de la derrota
- Ajuden a actuar d’acord a aquests axiomes
- Potencien el component lúdic de l’esport
Valors intrínsecs del mateix joc:
- El respecte a l’adversari
- El respecte a les regles
- L’acceptació del resultat
- La comprensió cap al perdedor
- La constància
- L’esforç
- L’honestedat
- La responsabilitat
- La confiança
- L’afany de superació
- L’amistat
- Actuen contra la solitud
ORGANITZACIÓ DE LES SESSIONS
L’organització de les sessions serà sempre semblant a la que es descriu a continuació, podent patir algun canvi puntual en setmanes concretes del curs escolar:
- Introducció: formarem un grup i, en primer lloc, farem un control d’assistència. Posteriorment tindrà lloc una breu explicació del que es farà durant la sessió.
- Desenvolupament de la sessió teòrica: depenent de la sessió es treballarà un aspecte teòric dels escacs o un altre. Depenent de la sessió veurem estratègies concretes o farem petites competicions.
- Desenvolupament de la sessió pràctica: ens posem fil a l’agulla amb el plantejat a la part teòrica. Realitzem competicions, pràctiques, jocs, … Puntualment també podem dedicar una mica de temps en determinades sessions a veure documentals o algun article interessant per conèixer alguna cosa més sobre el món dels escacs.
- Conclusió: en aquesta part es recorda algun avís important que s’hagi donat a la introducció i es farà un resum del que s’ha après a la sessió.
MÈTODE D'ENSENYAMENT
El mètode d’ensenyament combina la diversió d’un joc, la intel·ligència que aporta la ciència, i la competitivitat i el respecte que han d’acompanyar tota pràctica esportiva.
Mitjançant els escacs es treballa transversalment altres matèries com les matemàtiques, un ampli programa de jocs, combinant teoria i pràctica.
S‘utilitzen diferents mètodes per tal d’ensenyar els escacs d’una manera atractiva pels alumnes que fa convergir la tradició i la modernitat.
Principalment, les classes s’imparteixen en pissarres digitals, confluint mètodes convencionals, com els taulers murals, els llibres, quaderns d’exercicis i jocs derivats dels escacs; amb mètodes més innovadors com programes informàtics com el Chessbase, Fritz, Chess Trainer, joc online o utilitzant els rellotges digitals.